» Hoofdmap » 100- BRUGGE ALGEMEEN » 111- Promotieaffiches
Een stad met een oude traditie op het vlak van toerisme
heeft uiteraard ook een lange geschiedenis omtrent promotie.
Al sinds de eerste bezoekers de stad "ontdekten",
op het einde van de negentiende eeuw, ging men nadenken over mogelijkheden om
het schilderachtige karakter en de rijke geschiedenis van Brugge te
"verkopen". De affiche speelde daarbij van in het begin een
vooraanstaande rol.
Ook deelgemeenten lieten zich niet onbetuigd, zoals u kan merken aan de hand van een paar affiches ter promotie van Lissewege. In de eerste hoofdmap vond u al een handvol affiches omtrent Zeebrugge, ook wat toeristische promotie betreft. Uiteraard hebben wij die affiches hier niet opnieuw opgenomen.
Titel: Visit Bruges city of art Jaartal: ng Ontwerp: Albert Setola Datum: - Drukkerij: Lithographie Artistique - Bruges Info: Niet gedateerde affiche. |
Titel: Bruges city of art Jaartal: 1967 Ontwerp: Herman Verbaere Gekende formaten: 100 x 62 Drukkerij: Marci Brussel Info: Omtrent de ontwerper, Herman VERBAERE (1905-1993), lenen wij volgende informatie van de website www.trainworld.be: "Verbaere wordt geboren als zoon van een Wetterse drukker. Hij krijgt een opleiding aan de Academie in Wetteren en daarna in Gent. Op de Wereldtentoonstelling van Parijs in 1937 wordt hij bekroond voor zijn Vlaamse landschapsaffiches. Hij is één van de grootste Belgische ontwerpers van toeristische affiches. Tussen 1935 en 1967 ontwerpt hij talrijke affiches voor de NMBS." In die reeks is dit één van zijn laatste ontwerpen. |
Titel: Société Nationale des Chemins de fer Belges (NMBS) (SNCB) Joyaux de Belgique, Bruges Jaartal: 1956/1960 Ontwerp: Herman Verbaere Datum: - Gekende formaten: 100 x 62 Drukkerij: J. Degrève & co Brussel Info: Omtrent de ontwerper, Herman VERBAERE (1905-1993), lenen wij volgende informatie van de website www.trainworld.be: "Verbaere wordt geboren als zoon van een Wetterse drukker. Hij krijgt een opleiding aan de Academie in Wetteren en daarna in Gent. Op de Wereldtentoonstelling van Parijs in 1937 wordt hij bekroond voor zijn Vlaamse landschapsaffiches. Hij is één van de grootste Belgische ontwerpers van toeristische affiches. Tussen 1935 en 1967 ontwerpt hij talrijke affiches voor de NMBS. Hij trekt met zijn schildersezel door het land en weet als geen ander de geest van de Vlaamse steden en regio’s te vatten. In zijn ijle landschappen biedt hij de toeschouwer de kans weg te dromen en te ontsnappen uit zijn dagelijkse beslommeringen. Soms lijkt hij hierbij de functie van de affiche te vergeten. Naast zonovergoten taferelen worden ook bewolkte landschappen weergegeven. Dit mag dan wel de ontegensprekelijke realiteit van het Belgische klimaat zijn, voor de meeste toeristen is dit niet the place to be. Vanaf 1946 geeft NMBS landschapsaffiches in verschillende talen uit. In de lay-out van de affiches zijn tekst en beeld van elkaar gescheiden. Onderaan staat een netkaart met de afgebeelde stad of regio. Het B-logo is opvallend afwezig en vervangen door de volledige naam van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen." |
Titel: Bezoekt Lissewege Jaartal: ng Ontwerp: Jan Soens Volledige titel: Bezoekt Lissewege - Mooiste gemeente van West-Vlaanderen Drukkerij: Vonksteen, Langemark Info: Lissewege werd deelgemeente van Brugge in 1970. De affiche is in de jaren vijftig ontworpen door Jan Soens (1924-1979), in de jaren vijftig onderpastoor in Lissewege. Soens ontwierp ook diverse toeristische folders voor Lissewege. Hij was actief als priester in Zonnebeke, Sint-Kristoffel Assebroek en in Koolkerke tot aan zijn overlijden. |
Titel: Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen Jaartal: 1946 Ontwerp: Herman Verbaere Gekende formaten: 100 x 62 Drukkerij: Grouweloos - Brussel Deze affiche maakt (nog) geen deel uit van de verzameling waarop deze site is gebaseerd. Omtrent de ontwerper, Herman VERBAERE (1905-1993), lenen wij volgende informatie van de website www.trainworld.be: "Verbaere wordt geboren als zoon van een Wetterse drukker. Hij krijgt een opleiding aan de Academie in Wetteren en daarna in Gent. Op de Wereldtentoonstelling van Parijs in 1937 wordt hij bekroond voor zijn Vlaamse landschapsaffiches. Hij is één van de grootste Belgische ontwerpers van toeristische affiches. Tussen 1935 en 1967 ontwerpt hij talrijke affiches voor de NMBS. Hij trekt met zijn schildersezel door het land en weet als geen ander de geest van de Vlaamse steden en regio’s te vatten. In zijn ijle landschappen biedt hij de toeschouwer de kans weg te dromen en te ontsnappen uit zijn dagelijkse beslommeringen. Soms lijkt hij hierbij de functie van de affiche te vergeten. Naast zonovergoten taferelen worden ook bewolkte landschappen weergegeven. Dit mag dan wel de ontegensprekelijke realiteit van het Belgische klimaat zijn, voor de meeste toeristen is dit niet the place to be. Vanaf 1946 geeft NMBS landschapsaffiches in verschillende talen uit. In de lay-out van de affiches zijn tekst en beeld van elkaar gescheiden. Onderaan staat een netkaart met de afgebeelde stad of regio. Het B-logo is opvallend afwezig en vervangen door de volledige naam van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen." |
Titel: Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen Jaartal: 1946 Ontwerp: Herman Verbaere Gekende formaten: 100 x 62 Drukkerij: Goossens Brussel Deze affiche maakt (nog) geen deel uit van de verzameling waarop deze site is gebaseerd. Omtrent de ontwerper, Herman VERBAERE (1905-1993), lenen wij volgende informatie van de website www.trainworld.be: "Verbaere wordt geboren als zoon van een Wetterse drukker. Hij krijgt een opleiding aan de Academie in Wetteren en daarna in Gent. Op de Wereldtentoonstelling van Parijs in 1937 wordt hij bekroond voor zijn Vlaamse landschapsaffiches. Hij is één van de grootste Belgische ontwerpers van toeristische affiches. Tussen 1935 en 1967 ontwerpt hij talrijke affiches voor de NMBS. Hij trekt met zijn schildersezel door het land en weet als geen ander de geest van de Vlaamse steden en regio’s te vatten. In zijn ijle landschappen biedt hij de toeschouwer de kans weg te dromen en te ontsnappen uit zijn dagelijkse beslommeringen. Soms lijkt hij hierbij de functie van de affiche te vergeten. Naast zonovergoten taferelen worden ook bewolkte landschappen weergegeven. Dit mag dan wel de ontegensprekelijke realiteit van het Belgische klimaat zijn, voor de meeste toeristen is dit niet the place to be. Vanaf 1946 geeft NMBS landschapsaffiches in verschillende talen uit. In de lay-out van de affiches zijn tekst en beeld van elkaar gescheiden. Onderaan staat een netkaart met de afgebeelde stad of regio. Het B-logo is opvallend afwezig en vervangen door de volledige naam van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen." |
Titel: Brugge Kunststad Jaartal: (1911) Ontwerp: Flori Van Acker Volledige titel: Brugge kunststad - beiaard-concerten: avond-concerten op 't Minnewater Datum: (1911) Gekende formaten: 113 x 96 Techniek: lithografie Drukkerij: Lith. De Haene Bodart Van deze affiche bevindt zich ook een origineel exemplaar in het Brugs stadsarchief. “Die Roya, maatschappij tot bevordering van het vreemdelingenverkeer te Brugge”, is niet de eerste vereniging die zich inlaat met het promoten van het toerisme in de stad. Eerder al werden vanuit liberale kringen pogingen ondernomen om Brugge op de prille toeristische kaart te zetten. Maar het katholiek georiënteerde Die Roya krijgt in het Brugge van begin vorige eeuw makkelijker de wind in de zeilen. |