» Hoofdmap » 100- BRUGGE ALGEMEEN » 111- Promotieaffiches

Een stad met een oude traditie op het vlak van toerisme heeft uiteraard ook een lange geschiedenis omtrent promotie.

Al sinds de eerste bezoekers de stad "ontdekten", op het einde van de negentiende eeuw, ging men nadenken over mogelijkheden om het schilderachtige karakter en de rijke geschiedenis van Brugge te "verkopen". De affiche speelde daarbij van in het begin een vooraanstaande rol.

Ook deelgemeenten lieten zich niet onbetuigd, zoals u kan merken aan de hand van een paar affiches ter promotie van Lissewege. In de eerste hoofdmap vond u al een  handvol affiches omtrent Zeebrugge, ook wat toeristische promotie betreft. Uiteraard hebben wij die affiches hier niet opnieuw opgenomen.

Titel: Belgie - Brugge... weergaloos... tijdeloos
Jaartal: 1971
Volledige titel: Belgie - Brugge... weergaloos... tijdeloos
Info:

Zomer 1971, ruim veertig jaar gelden. Een promotieaffiche van de toenmalige Toeristische Dienst.



...


Titel: Stem Lissewege tot mooiste dorp van Vlaanderen
Jaartal: 2008
Info:

Bij de verkiezing van Mooiste Dorp van Vlaanderen in 2008 werpt Lissewege, Brugge's mooiste deelgemeente, zich volop in de strijd. Het mag evenwel niet zijn: de titel gaat naar het Limburgse Oud-Rekem.


Titel: Visit Bruges city of art
Jaartal: ng
Ontwerp: Albert Setola
Datum: -
Drukkerij: Lithographie Artistique - Bruges
Info:

Niet gedateerde affiche.

Campagnebeeld: Brugge in een juwelenkistje.
Een affiche van Albert Setola, leraar aan de Stedelijke Academie.
Zijn afficheontwerpen voor ondermeer de toneelvoorstellingen in de Korrekelder waren destijds, naar Brugse normen, behoorlijk vernieuwend.

Titel: Bruges city of art
Jaartal: 1967
Ontwerp: Herman Verbaere
Gekende formaten: 100 x 62
Drukkerij: Marci Brussel
Info:

Omtrent de ontwerper, Herman VERBAERE (1905-1993), lenen wij volgende informatie van de website www.trainworld.be: "Verbaere wordt geboren als zoon van een Wetterse drukker. Hij krijgt een opleiding aan de Academie in Wetteren en daarna in Gent. Op de Wereldtentoonstelling van Parijs in 1937 wordt hij bekroond voor zijn Vlaamse landschapsaffiches. Hij is één van de grootste Belgische ontwerpers van toeristische affiches. Tussen 1935 en 1967 ontwerpt hij talrijke affiches voor de NMBS." In die reeks is dit één van zijn laatste ontwerpen.


Titel: Société Nationale des Chemins de fer Belges (NMBS) (SNCB) Joyaux de Belgique, Bruges
Jaartal: 1956/1960
Ontwerp: Herman Verbaere
Datum: -
Gekende formaten: 100 x 62
Drukkerij: J. Degrève & co Brussel
Info:

Omtrent de ontwerper, Herman VERBAERE (1905-1993), lenen wij volgende informatie van de website www.trainworld.be: "Verbaere wordt geboren als zoon van een Wetterse drukker. Hij krijgt een opleiding aan de Academie in Wetteren en daarna in Gent. Op de Wereldtentoonstelling van Parijs in 1937 wordt hij bekroond voor zijn Vlaamse landschapsaffiches. Hij is één van de grootste Belgische ontwerpers van toeristische affiches. Tussen 1935 en 1967 ontwerpt hij talrijke affiches voor de NMBS. Hij trekt met zijn schildersezel door het land en weet als geen ander de geest van de Vlaamse steden en regio’s te vatten. In zijn ijle landschappen biedt hij de toeschouwer de kans weg te dromen en te ontsnappen uit zijn dagelijkse beslommeringen. Soms lijkt hij hierbij de functie van de affiche te vergeten. Naast zonovergoten taferelen worden ook bewolkte landschappen weergegeven. Dit mag dan wel de ontegensprekelijke realiteit van het Belgische klimaat zijn, voor de meeste toeristen is dit niet the place to be. Vanaf 1946 geeft NMBS landschapsaffiches in verschillende talen uit. In de lay-out van de affiches zijn tekst en beeld van elkaar gescheiden. Onderaan staat een netkaart met de afgebeelde stad of regio. Het B-logo is opvallend afwezig en vervangen door de volledige naam van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen."

Campagnebeeld: het Ursula-schrijn van Memling en een Madonna met kind. Daaronder "Bruges", in gotische letters, met gekroonde letter "b". Achtergrond: diverse Brugse monumentale gebouwen in grisaille. Merkwaardig: het belfort, zowat het meest iconische monument van de stad, is niet afgebeeld.   


Titel: Bezoekt Lissewege
Jaartal: ng
Ontwerp: Jan Soens
Volledige titel: Bezoekt Lissewege - Mooiste gemeente van West-Vlaanderen
Drukkerij: Vonksteen, Langemark
Info:

Lissewege werd deelgemeente van Brugge in 1970. De affiche is in de jaren vijftig ontworpen door Jan Soens (1924-1979), in de jaren vijftig onderpastoor in Lissewege. Soens ontwierp ook diverse toeristische folders voor Lissewege. Hij was actief als priester in Zonnebeke, Sint-Kristoffel Assebroek en in Koolkerke tot aan zijn overlijden.


Titel: Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
Jaartal: 1946
Ontwerp: Herman Verbaere
Gekende formaten: 100 x 62
Drukkerij: Grouweloos - Brussel

Deze affiche maakt (nog) geen deel uit van de verzameling waarop deze site is gebaseerd.
In sommige gevallen kan de mindere kwaliteit van de afbeelding daarmee verband houden.

Info:

Omtrent de ontwerper, Herman VERBAERE (1905-1993), lenen wij volgende informatie van de website www.trainworld.be: "Verbaere wordt geboren als zoon van een Wetterse drukker. Hij krijgt een opleiding aan de Academie in Wetteren en daarna in Gent. Op de Wereldtentoonstelling van Parijs in 1937 wordt hij bekroond voor zijn Vlaamse landschapsaffiches. Hij is één van de grootste Belgische ontwerpers van toeristische affiches. Tussen 1935 en 1967 ontwerpt hij talrijke affiches voor de NMBS. Hij trekt met zijn schildersezel door het land en weet als geen ander de geest van de Vlaamse steden en regio’s te vatten. In zijn ijle landschappen biedt hij de toeschouwer de kans weg te dromen en te ontsnappen uit zijn dagelijkse beslommeringen. Soms lijkt hij hierbij de functie van de affiche te vergeten. Naast zonovergoten taferelen worden ook bewolkte landschappen weergegeven. Dit mag dan wel de ontegensprekelijke realiteit van het Belgische klimaat zijn, voor de meeste toeristen is dit niet the place to be. Vanaf 1946 geeft NMBS landschapsaffiches in verschillende talen uit. In de lay-out van de affiches zijn tekst en beeld van elkaar gescheiden. Onderaan staat een netkaart met de afgebeelde stad of regio. Het B-logo is opvallend afwezig en vervangen door de volledige naam van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen."

Campagnebeeld: Rozenhoedkaai met belfort op de achtergrond


Titel: Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
Jaartal: 1946
Ontwerp: Herman Verbaere
Gekende formaten: 100 x 62
Drukkerij: Goossens Brussel

Deze affiche maakt (nog) geen deel uit van de verzameling waarop deze site is gebaseerd.
In sommige gevallen kan de mindere kwaliteit van de afbeelding daarmee verband houden.

Info:

Omtrent de ontwerper, Herman VERBAERE (1905-1993), lenen wij volgende informatie van de website www.trainworld.be: "Verbaere wordt geboren als zoon van een Wetterse drukker. Hij krijgt een opleiding aan de Academie in Wetteren en daarna in Gent. Op de Wereldtentoonstelling van Parijs in 1937 wordt hij bekroond voor zijn Vlaamse landschapsaffiches. Hij is één van de grootste Belgische ontwerpers van toeristische affiches. Tussen 1935 en 1967 ontwerpt hij talrijke affiches voor de NMBS. Hij trekt met zijn schildersezel door het land en weet als geen ander de geest van de Vlaamse steden en regio’s te vatten. In zijn ijle landschappen biedt hij de toeschouwer de kans weg te dromen en te ontsnappen uit zijn dagelijkse beslommeringen. Soms lijkt hij hierbij de functie van de affiche te vergeten. Naast zonovergoten taferelen worden ook bewolkte landschappen weergegeven. Dit mag dan wel de ontegensprekelijke realiteit van het Belgische klimaat zijn, voor de meeste toeristen is dit niet the place to be. Vanaf 1946 geeft NMBS landschapsaffiches in verschillende talen uit. In de lay-out van de affiches zijn tekst en beeld van elkaar gescheiden. Onderaan staat een netkaart met de afgebeelde stad of regio. Het B-logo is opvallend afwezig en vervangen door de volledige naam van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen."

Het campagebeeld: Lissewege, sinds 1970 deelgemeente van Brugge


Titel: Brugge Kunststad
Jaartal: (1911)
Ontwerp: Flori Van Acker
Volledige titel: Brugge kunststad - beiaard-concerten: avond-concerten op 't Minnewater
Datum: (1911)
Gekende formaten: 113 x 96
Techniek: lithografie
Drukkerij: Lith. De Haene Bodart

Van deze affiche bevindt zich ook een origineel exemplaar in het Brugs stadsarchief.
Meer informatie op www.brugge.be/archief
.

Info:

Die Roya, maatschappij tot bevordering van het vreemdelingenverkeer te Brugge”, is niet de eerste vereniging die zich inlaat met het promoten van het toerisme in de stad. Eerder al werden vanuit liberale kringen pogingen ondernomen om Brugge op de prille toeristische kaart te zetten. Maar het katholiek georiënteerde Die Roya krijgt in het Brugge van begin vorige eeuw makkelijker de wind in de zeilen.

Zij zijn het dan ook die in 1911 de affiche “Brugge kunststad” laten ontwerpen door kunstschilder Flori Van Acker. Kort daarvoor is Van Acker benoemd tot directeur van de stedelijke academie. In die tijd overigens eerder een eretitel dan een stresserende job. Tijd voor het ontwerpen van een reclameplakkaat kon er dus wel af.

"Brugge Kunststad" wordt Van Acker's meest bekende plakbrief. Hij ontwerpt een soort triptiek met op het middenpaneel het befaamde Ursula-schrijn van Hans Memling. Een trotse Sint-Janshospitaal-non presenteert het kunstwerk aan twee deftige dames, getooid met modieuze hoed, sjaal en handschoenen - de toerist van die dagen is voorwaar geen schooier!

In contrast met de warme kleuren van het middendeel doemt op het linker paneel het grijze silhouet van het belfort op, met aan zijn voeten een handvol Brugse gevels en het traptorentje van Gruuthuse. Rond de toren cirkelt een zwerm vogels. In dezelfde grijze tinten treffen wij op de rechter vleugel van het drieluik de brug van het Minnewater, met de Poertoren. Het tekstgedeelte van de affiche informeert ons over de belangrijkste in Brugge vertegenwoordigde Vlaamse primitieven: Van Eijck, Memling, David. En vestigt ook de aandacht op Beiaard-concerten en … avond-concerten op ’t Minnewater: Cactusfestival anno 1911?

De dingen kunnen vreemd verlopen: Lithografie De Haene-Bodart, in de schaduw van de O.L.V.-kerk, drukt deze affiche ter promotie van het toerisme. In het betreffende pand vinden we nu "Maria Van Bourgondië" ... een toeristenrestaurant.


Titel: